検索
カテゴリ
以前の記事
2010年 12月 2009年 01月 2008年 11月 2008年 10月 2008年 09月 2008年 08月 2008年 07月 2008年 06月 2008年 05月 2008年 04月 2008年 03月 2008年 02月 2008年 01月 2007年 12月 2007年 11月 2007年 10月 2007年 08月 2007年 07月 2007年 06月 2007年 05月 2007年 04月 2007年 03月 2007年 02月 2007年 01月 2006年 12月 2006年 11月 2006年 10月 2006年 09月 2006年 08月 2006年 07月 2006年 06月 2006年 05月 2006年 04月 2006年 03月 2006年 02月 2006年 01月 2005年 12月 2005年 11月 2005年 10月 2005年 09月 2005年 08月 2005年 07月 2005年 06月 2005年 05月 2005年 04月 2005年 03月 2005年 02月 2005年 01月 2004年 12月 2004年 11月 2004年 10月 2004年 09月 2004年 08月 2004年 07月 2004年 06月 2004年 05月 2004年 04月 フォロー中のブログ
研究者向け・役立つ情報 2輪車と剣道・居合道の稽... ~日本書紀を楽しもう~ OFF 高校英語教師の授業日記 へっぽこ講師のつぶやき 言語学のかほり 力量的房間 認知言語学的メモ 人間到処有青山Ⅱ 研究室の窓 たま〜に趣味でごがく 日本語教師・奥村隆信 ひ... リンク集
言語学参考文献
一言語学徒の書庫 学会 日本言語学会 日本英語学会 日本語学会(旧国語学会) 日本独文学会 日本フランス語学会 日本ロマンス語学会 日本ウラル学会 日本イスパニヤ学会 日本音声学会 日本認知言語学会 日本英文学会 関西言語学会 言語科学会 計量国語学会 朝鮮語研究会 日本語文法学会 日本機能言語学会 日本語教育学会 社会言語科学会 国語教育史学会 日本コミュニケーション障害学会 朝鮮語教育研究会 ドイツ語生成文法理論研究会 意味論研究会 英語英語教育学会 英語コーパス学会 英語語法文法学会 英語史研究会 形態論・レキシコン研究会 語彙・辞書研究会 第二言語習得研究会 日本言語文化研究会 日本英語英文学会 日本中世英語英文学会 東北英文学会 日本言語政策学会 中部言語学会 西日本言語学会 東アジア言語学会 日本実用英語学会 日本英語表現学会 日本ドイツ語情報処理学会 研究機関・研究室 国文学研究資料館 小樽商科大学言語センター 北海道大学文学部言語文学専攻 札幌学院大学人文学部 弘前大学人文学部 弘前大学教育学部英語科教室 岩手大学教育学部国語科 岩手大学教育学部英語科 東北大学文学部英語学研究室 東北大学文学部言語学研究室 東北学院大学文学部 筑波大学現代語・現代文化系 筑波大学英語学研究室 群馬県立女子大学英文科 埼玉大学教養学部 慶應義塾大学言語文化研究所 国立国語研究所 上智大学国際言語情報研究所 上智大学言語学会 東京学芸大学英語科教育学研究室 東京外国語大学アジア・アフリカ言語文化研究所 東京大学言語学研究室 東京大学英米文学研究室 東京大学言語情報科学専攻 東京大学東洋文化研究所 青山学院大学文学部英米文学科 学習院大学文学部英米文学科 東洋大学文学部英米文学科 立教大学文学部英米文学科 専修大学文学部英語英米文学科 文教大学文学部英米語英米文学科 日本大学独文学研究室 神田外語大学 麗澤大学 明海大学 新潟大学人文学部 富山大学人文学部朝鮮語文コース 名古屋大学国際言語文化研究科 名古屋大学言語学研究室 名古屋大学日本語学研究室 南山大学言語研究センター 京都産業大学外国語学部 京都大学文学部言語学研究室 大阪大学文学部英語学研究室 大阪外国語大学 大阪外国語大学言語社会学会 大阪外国語大学フィールドワーク研究会 神戸大学国際文化学部言語論大講座 神戸松蔭女子学院大学 郡司隆男研究室 岡山大学文学部言語学研究室 広島大学英語学英米文学研究室 広島大学英文学会 愛媛大学塚本秀樹研究室 北九州市立大学外国語学部 九州大学言語学研究室 九州大学国語学国文学研究室 熊本大学言語学研究室 熊本大学英語英文学分野 鹿児島大学教育学部国語科 沖縄国際大学日本文化学科 沖縄国際大学英米言語文化学科 琉球大学法文学部国際言語文化学科 琉球大学言語学コース 沖縄言語研究センター コーパス・情報源 British National Corpus 小学館コーパスネットワーク Michigan Corpus of Academic Spoken English 青空文庫 日本語学会研究文献データベース 『日本語教育』掲載論文 検索エンジン 個人のページ 一言語学徒の日記 出版社・企業のページ 言語学出版社フォーラム 大修館書店 くろしお出版 ひつじ書房 研究社 小学館 三省堂 和泉書院 おうふう 開拓社 朝倉書店 笠間書院 風間書房 明治書院 同学社 勉誠社 英宝社 渓水社 ミルネヴァ書房 最新のトラックバック
ライフログ
タグ
その他のジャンル
ファン
記事ランキング
ブログジャンル
画像一覧
|
2007年 06月 19日
言語科学会 第9回年次国際大会(JSLS2007)
大会日程・場所 日程: 2007年 7月 7日(土)~ 8日(日)の 2日間 場所: 宮城学院女子大学(仙台) 言語科学会 (Japanese Society for Language Sciences) では、第9回年次大会を開きます。招待講演にはAndrea Moro博士(University "Vita Salute" San Raffaele)、市田泰弘先生(国立身体障害者リハビリテーションセンター)をお招きしています リンク PROGRAM July 7, 2007 (Saturday) 10:00- Registration 10:45-11:00 Opening Ceremony (C203) 開催校挨拶(welcome address) 宮城学院女子大学 (Miyagi Gakuin Women's University) 学長 (President) 吉崎泰博(Yasuhiro Yoshizaki) 11:00-12:30 Oral Presentations (Sessions 1, 2, & 3) Session 1 11:05-11:30 Non-movement and kakari-musubi in Old Japanese Janick Wrona (Kyoto University) 11:35-12:00 統語的観点から見た英文ライティングにおけるポーズ位置の分析: 英語母語話者と日本人英語学習者の比較 松野和子(名古屋大学)、村尾玲美(早稲田大学)、森田光宏(山形大学)、 阪上辰也(名古屋大学)、村木恭子(名古屋大学)、大名力(名古屋大学)& 杉浦正利(名古屋大学) 12:05-12:30 A processing study of Japanese unaccusatives Tomoko Monou (Keio University), Masayuki Komachi (Keio University/Mie University) & Yukio Otsu (Keio University) Session 2 Japanese as a Foreign Language [JPN] (K306) 11:05-11:30 中国語母語話者によるアスペクト形式「テイル」の習得過程:ロジスティック回帰分析を用いて」 Chien Hui-Wen & 中村渉(東北大学) 11:35-12:00 学習者の談話におけるジェスチャーによる指示対象の同定 吉岡慶子(ライデン大学) 12:05-12:30 「形の共有化」と「内容の共有化」との創発??海外初級日本語教室の実践から 山本冴里(Institut de Management Europe-Asie) Session 3 Parent-Child Interaction [ENG/JPN] K209 11:05-11:30 母子インタラクションに見る係助詞「は」の機能と発達 車田千種(東京大学)[JPN] 11:35-12:00 母の言語入力変化の個人差と子どもにおける動詞の項の省略と 語彙化のパターン [JPN] 伊藤恵子(東京未来大学)、大嶋百合子(マギル大学)、 加山裕子(マニトバ大学) & 平川眞規子(東京国際大学) 12:05-12:30 An English-Japanese comparative study of clarification responses of parent-child dyads [ENG] Mihoko Kubota (Tohoku Fukushi University) 12:30-13:30 Lunch / JSLS Board Meeting 13:30-15:00 Plenary 1 [JPN](C203) Yasuhiro Ichida (National Rehabilitation Center for Persons with Disabilities) Title: 手話の言語学 ─言語の図像性をめぐって─ Sign Language Linguistics: Iconicity in Language 日本手話通訳付き(to be translated into Japanese sign language by a local interpreter) co-sponsored by the Institute of Developmental Science and English Department Association of Miyagi Gakuin Women’s University Chair: Kazumi Matsuoka (Keio University) 15:10-16:40 Invited Symposium: The Origins of Language (C203) Kazuo Okanoya (Riken) Shigeru Watanabe (Keio University) Chair: Yukio Otsu (Keio University) 16:50-17:50 Oral Presentations (Sessions 4, 5, & 6) Session 4 L2 Acquisition [JPN] (K302) 16:50-17:15 Neural plasticity for second language learning in the brain: A longitudinal fMRI study 横山悟 (東北大学)、金情浩 (学術振興会/東北大学)、内田信也 (東北大学)、 バイチェン(COEプログラム・東北大学)、岡本英行(東北大学)、遊佐典昭(宮城学院女子大学)、 宮本正夫(東北大学)、吉本啓(東北大学)、堀江薫(東北大学)、 佐藤滋(東北大学)、川島隆太(東北大学) 17:20-17:45 日本人英語学習者はどのように心的辞書に語彙を貯蔵しているのか?:派生接尾辞付き語の貯蔵 森田光宏(山形大学) Session 5 Discourse [ENG] (K306) 16:50-17:15 Half-Japanese girls’ideological dilemmas of“gaijin”discourses in a Japanese children’s book: Discursive psychology discourse analysis Laurel Kamada (Aomori Akenohoshi Junior College) 17:20-17:45 Female‘generational talk’in contemporary Japan: A study from Aomori and Akita Barry Kavanagh (Aomori University of Health and Welfare) Session 6 Language Development [ENG] (K209) 16:50-17:15 The ‘Poverty of the Stimulus’in L2 acquisition or the struggle between (implicit) hypothesis-making and (explicit) reasoning Montserrat Sanz and Roger Civit (Kobe City University of Foreign Studies) 17:20-17:45 First stages in the evolution of human language Mike Dowman (University of Tokyo) 18:30- Reception Location: 仙台ロイヤルパークホテル ( Sendai Royal Park Hotel) Two shuttle buses will be arranged to take the participants to the hotel from the conference venue. July 8, 2007 (Sunday) 9:30- Registration 9:30-11:00 Oral Presentations (Sessions 7, 8, & 9) Session 7 English as a Foreign Language [ENG] (K203) 9:30- 9:55 Simulated newscast for developing oral delivery and question-and-answer skills in the high school English classroom Miki Misumi (Hokkaido Sapporo Keihoku Commercial High School) & Mandy Manning (Sapporo City Board of Education) 10:00-10:25 Could learners’self-reflection on preparation for a vocabulary test be a predictor for performance on the test? Manami Suzuki (Dokkyo University) 10:30-10:55 A longitudinal study examining the effect of self-assessment among young learners of English Yuko Goto Butler (University of Pennsylvania) Session 8 Psychological Perspectives [ENG/JPN] (K306) 9:30- 9:55 Are young children better at representing false belief in communication settings?-[ENG] Kensuke Sato (University of Tokyo/JSPS) 10:00-10:25 1~4歳児の文末助詞「かな」の使用と理解 [JPN] 橋本亜井(京都大学霊長類研究所)、松井智子(京都大学霊長類研究所)、 天野成昭(NTTコミュニケーション科学基礎研究所)& 近藤公久(NTTコミュニケーション科学基礎研究所) 10:30-10:55 幼児による話し手の確信度の理解-文末助詞とイントネーションに示された手がかりから- [JPN] 三浦優生 & 松井智子(京都大学霊長類研究所) Session 9 Semantics & Morphology [ENG] (K209) 9:30- 9:55 The semantic evolution of EAT-expressions in Indo-Aryan languages Peter Edwin Hook (University of Virginia) & Prashant Pardeshi(Kobe University) 10:00-10:25 Constructing a Japanese word association database Terry Joyce (Tokyo Institute of Technology) 10:30-10:55 An investigation into the change in use of English articles and the implications for L2 attrition on young Japanese returnees. Michi Tomoda (University of Tokyo) 11:00-12:30 Poster Presentations (C201前の廊下) 1. Perception of students and teachers in a Japanese language classroom in Singapore: Its implications on classroom communication Lai Siew Hoon & Tomiko Kato (National University of Singapore) [ENG][Alternate] 2. 日英語における連想と認識への一考察 菊池晃(名古屋外国語大学)[JPN] 3. Metaphor and abstract concept understanding Lihan Pang (Meikai University) [ENG] 4. Some thoughts on the syntactic mind/body problem Franklin Chang (NTT Communication Sciences Laboratories) [ENG] 5. The influence of cases and word orders on Japanese relative clause attachment Yoko Nakano, Yoko Hirose, Masao Yamasaki, Hao Liu, & Maki Nishiuchi (Kochi University) [ENG] 6. Syntactic status of spatial terms in Japanese locative expressions Kaori Takamine (University of Tromso, Norway) [ENG] 7. 提示のthere構文 靱江静(東京都立大学)[JPN] 8.TAMシステムの機能的類像性について 原田依子(慶應義塾大学)[JPN] 9. 幼児における助詞「ハ」の獲得過程:共起語のカテゴリー頻度による解析 橋本智也(NTTコミュニケーション科学基礎研究所/大阪市立大学)& 天野成昭(NTTコミュニケーション科学基礎研究所) 10. Japanese EFL learners’ processing of English relative clauses: Matrix VP processing and head determination Satoshi Morimoto & Kaoru Horie (Tohoku University) [ENG] 11. 大学生の海外短期英語研修の成果 - 過去三年間のデータ検証 中山峰治(オハイオ州立大学)、吉村紀子(静岡県立大学)& 澤崎宏一(静岡県立大学)[JPN] 12. 台湾在住の国際結婚家庭の子どもの日中二言語習得における事例研究 李美靜(お茶の水女子大学)[JPN] 13. The relationship between years of formal schooling and verb diversity in a narrative task performed by Spanish-speaking adults Peggy F. Jacobson (St. John’s University), Edith Tsouri (St. John’s University), & Yesenia Phillips [ENG] 14. An investigation of intercultural relationship of L1 and L2 and its effect on L2 language proficiency according to Persian learners’ attitudes Azadeh Nasri Nasrabady (Islamic Azad University of Abarkooh, Iran) & Abbass Islami Rasekh (Isfahan University, Iran) [ENG] 15. What is chutzpah?: Analyzing an Israeli cultural key term Yoshimi Miyake (Akita University) [ENG] 16. Diplomatic discourse in terms of linguistics, translation and intercultural communication Tatiana A. Volkova (Chelyabinsk State University, Russia) [ENG] 17. Sinclair and Coulthard’s model of discourse analysis: IRF fit to a task-based lesson John Gunning (Gifu Pharmaceutical University) [ENG] 18. The difference between both sexes: Education and age on the value of reality of compliments Chao-Chien Hsu (National Hsinchu University of Education)[ENG] 19. A genre analysis of hotel overviews: Analysis of moves in overviews of different classes of hotels on the web 近藤 雪絵(立命館大学)[JPN] 20. 在米日本人が多く書き込む電子提示版における日本語の会話ストラテジー 田代健二 & 南雅彦(サンフランシスコ州立大学)[JPN] 12:30-13:30 Lunch / JSLS General Meeting 13:30-14:55 Oral Presentations (Sessions 10, 11, and 12) Session 10 Language Development [ENG] (K302) 13:30-13:55 Attributive naming can promote young children’s acceptance of alternative names for familiar objects Harumi Kobayashi (Tokyo Denki University) 14:00-14:25 Early verb representations: Learning meets parsing Sudha Arunachalam, Lila Gleitman, & John Trueswell (University of Pennsylvania) 14:30-14:55 Effects of early exposure to English on the development of metalinguistic awareness in Japanese children Natsuko Katsura (Tohoku University/JST(RISTEX)), Takuya Goro (University of Maryland/JST(RISTEX)), Noriaki Yusa (Miyagi Gakuin Women’s University/JST (RISTEX)),& Masatoshi Koizumi (Tohoku University/JST(RISTEX)) Session 11 Discourse [JPN] (K306) 13:30-13:55 例示表現:インタラクションとインフォメーションの観点から ユキ・テイラー (UCLA) 14:00-14:25 男性誌広告文の変遷 三澤直美 & 南雅彦(サンフランシスコ州立大学) 14:30-14:55 クメール語の命令表現に用いられる文末詞phoongとcoh 森奏子(東北大学) Session 12 Phonology & Phonological Processing [ENG] (K209) 13:30-13:55 Tongue-twister effects in the silent and oral reading of Japanese sentences: An exploratory study Sachiko Matsunaga (California State University, Los Angeles) & Timothy Vance (University of Arizona) 14:00-14:25 Word minimality and the emergence of the unmarked in Japanese loanword truncation Eddie Chih-jen Cheng (Jianguo High School) 14:30-14:55 Four rules for Sino-Japanese numeral-counter pronunciation: From phonological description to pedagogical application Takashi Matsuzawa 15:00-16:30 Plenary 2 [ENG] (C203) Andrea Moro (University "Vita-salute" San Raffaele) The borders of Babel: The brain and the enigma of impossible languages Chair: Noriaki Yusa (Miyagi Gakuin Women’s University) 16:30-17:00 展望講演 Perspectives talk (C203) 大津由紀雄 Yukio Otsu (慶應義塾大学 Keio University) Title: 言語科学の研究環境 Towards a Better Research Environment for Language Sciences Chair: 白井恭弘 Yasuhiro Shirai (ピッツバーグ大学 University of Pittsburgh) 17:00-17:05 Closing Ceremony (C203)
by ishilinguist
| 2007-06-19 22:48
| 学会・講演会
|
ファン申請 |
||